Jeśli Ty jesteś marką, ubranie jest Twoim logo!

Ostatnio to bardzo modny temat – budowanie marki osobistej. Jednak w wielu, znakomitych zresztą, publikacjach, temat stylu traktowany jest nieco po macoszemu.

Otóż do podkreślenia profesjonalizmu nie zawsze wystarczy biała koszula i standardowe okulary. Jeśli mamy osiągnąć cel wykreowania marki osobistej również dzięki ubraniom trzeba się trochę bardziej postarać. Co jest najważniejsze?

Określenie tego kim jesteś naprawdę i ustalenie celów, które to dla Ciebie są najważniejsze. Jestem daleka od manipulowania wizerunkiem, ponieważ tylko ten prawdziwy pozwala iść własną drogą i zdobywać cele, ale nie kosztem samego siebie.

Jak zatem wykreować swoje stylowe logo?

1. Świadomość

Jestem specjalistką od wizerunku, dlatego czasem na szkoleniach, gdy mówię, że wierzę w prawdę – nie wszyscy mi wierzą. Wizerunek, żeby działał, musi być prawdziwy. Tylko wtedy czujemy się sobą w ubraniach i niesiemy w świat odpowiedni przekaz.

W mojej książce „Szefowa swojej szafy. Bądź boska i elegancka w pracy” opisałam 4 typy stylowych osobowości.

Czerwona Wojowniczka / Wojownik

Steve Jobs – skupiony na celu, charyzmatyczny i Samantha Jones z serialu “Sex w wielkim mieście” to przykłady osobowości czerwonych. Liderzy, skupieni na celu, konkretni, często rywalizujący.
W co lubią się ubierać?

Kobiety: Wygodne ubrania niewymagające prasowania lub takie, które dodają siły i prestiżu. Koszule, markowe kostiumy, skórę, “ostre” szpilki lub męskie oksfordy.
Mężczyźni: Buty do wspinaczki górskiej i polary. Chyba, że ubranie pomoże osiągnąć jakiś cel – wtedy garnitur lub dżinsy i biała koszula (czerwony jest często ponad zasady klasycznego dress code’u)

Żółta inspiratorka / Inspirator

Zmysłowa i lekko chaotyczna Carrie z “Sex w wielkim mieście” i widowiskowy oraz lubiący dobre marki Harvey z serialu “Suits” to zdecydowanie żółte osobowości. Charyzmatyczne, pomysłowe, wizjonerskie.
W co lubią się ubierać?
We wszystko! Uwielbiają zwracać na siebie uwagę, więc zwykle mieszają style. Kochają też rzeczy markowe, błyszczące, kolorowe. Żółte dziewczyny uwielbiają kolorowe paznokcie, faceci – drogie zegarki.

Zielona Realizatorka / Realizator

Doskonale zorganizowani, empatyczni, staranni i rodzinni. Tacy są Zieloni. To Charlotte z “Sex w wielkim mieście” i Mike ze “Suits”. Lubią miękkie dzianiny i wygodne buty. Starają się wyglądać ładnie, ale nie za bardzo, ponieważ nie lubią zwracać na siebie uwagi.
Zieloną kobietę rozpoznaję po neutralnych baletkach, apaszkach we wzory i koszulkach na ramiączkach. Zielony facet często ubrany jest w sweterek w serek albo szarą bluzę.


Niebieska Analityczka / Analityk

Miranda z “Sex w wielkim mieście” i Louis Litt ze “Suits”. Prawnicy. Ubrani od linijki w rzeczy bardzo klasyczne. Liczy się dla nich jakość, a nie logo. Lubią proste formy. Rzadko łamią reguły. Klasyczne, wyprasowane koszule, zachowawcze, ponadczasowe garsonki i garnitury to ich znaki rozpoznawcze. Kobiety noszą buty z klamerką, mężczyźni druciane okulary.

Wymienione typy rzadko występują pojedynczo, jednak zazwyczaj jeden z nich ma przewagę. Wiedza o tym jakie jest nasze modowe oprogramowanie pomaga budować nasze poczucie bezpieczeństwa przez to co mamy na sobie, ale też dodawać sobie elementów innej “stylobowości” jeśli akurat jest nam to potrzebne. Bo ubrania mają moc. Nawet większą niż nam się wydaje. Nie mówiąc już o ich sile komunikacji.

2. Autentyczność

Gdy już wiesz jaką stylową osobowością jesteś, warto to podkreślać jeszcze mocniej. Silna czerwona liderka raczej nie powinna przebierać się za łagodną owieczkę, czyli zamieniać męskich butów na delikatne baletki. Chyba, że akurat chce podkreślić delikatną część własnej natury. Jednak zwykle lepiej trzymać się swojej “stylowej strefy komfortu”. Po co? Żeby ubranie nad dopełniało, a nie przysłaniało. I nie przeszkadzało. Bo jeśli przebierzesz się za kogoś kim nie jesteś – cały dzień będziesz myślała o ubraniu, a nie o życiu w nim.

3. Spójność

Punkt ściśle powiązany z poprzednimi. Jeśli już nasz siebie i jesteś prawdziwa to musisz zadbać o spójność wszystkich elementów garderoby. Oraz o ich spójność z Twoimi celami. Chcesz budować prestiż czy zbliżyć się do współpracowników? Jaki cel Ci przyświeca, gdy codziennie stajesz przed szafą?

4. Przekaz

“Moda jest błyskawicznym językiem” mawia Miuccia Prada i trudno się z tym nie zgodzić. Ludzie oceniają Cię w 7 sekund. Co mówi Twoje ubranie? Jaki niesie komunikat?
Z doświadczenia szkoleń dla firm wiem, że często nie potrafimy określić naszego komunikatu obiektywnie. Wyobraź sobie kogoś obcego ubranego dokładnie tak samo – co byś pomyślała?

5. Wyróżnik stylu

Jak myślisz o panu Jacku Kuroniu to widzisz jego dżinsową koszulę. Margaret Thatcher ma swoje perły. A Ty? Jaki masz wyróżnik stylu? Jeśli go masz – stosuj go codziennie, z żelazną konsekwencją. Jeśli nie – patrz punkt niżej.

Konsekwencja buduje wiarygodność.

6. Zarządzanie szafą

Jeśli zmotywowałam Cię do myślenia o sobie w kategorii marki, a o ubraniu w kategorii logo – świetnie! Gratuluję! Teraz czas przełożyć to na działanie. Otwórz szafę i zastanów się, które ubrania należą do Twojej strefy komfortu? Które pomagają osiągać cele?
Reszty – powinnaś się pozbyć jak najszybciej. I jeszcze jedno pytanie – co nosisz najczęściej? Czy może to być Twój wyróżnik stylu? Może kochasz apaszki? Albo oryginalne okulary?

7. Awans

Zasada jest prosta.

Zawsze ubieraj się jak na stanowisko o stopień wyższy od Twojego.

Dlaczego? Bo ubraniem sygnalizujesz gotowość do awansu! Dlaczego tylko o stanowisko? Bo gdy się”przestroisz” niesiesz błędny komunikat. Jeśli nie jesteś prezesem – może na razie nie warto się za niego przebierać.

A oto przykładowa metamorfoza wizerunku mojego autorstwa poniżej, a wszystko o moich szkoleniach dla firm na www.stylwbiznesie.pl

1 Comment

  • Ciekawy artykuł ale mam jedno „ale”. Zdjęcie metamorfoz powinno być robione na jednakowym tle przy takim samym oświetleniu.

Dodaj komentarz